Ik voel me een echte local! - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Thomas Lammers - WaarBenJij.nu Ik voel me een echte local! - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Thomas Lammers - WaarBenJij.nu

Ik voel me een echte local!

Door: Thomas Lammers

Blijf op de hoogte en volg Thomas

15 Maart 2018 | Nepal, Pokhara

Wat een apart gevoel is dat. Loop je hier tussen de locale mensenmassa en dan val je niet meer op. Net het gevoel alsof je tussen allemaal thomasjes loopt! Het voelt apart, omdat ik het niet gewend ben. Tegelijkertijd voelt het ook als of ik naar al die jaren weer thuis ben en alles weer op zijn plek valt. Ik heb maar enkele dagen nodig gehad om te acclimatiseren, maar nu voel ik me volledig thuis. Ik kan prima wennen aan de rijst die ik twee keer per dag voorgeschoteld krijg. Toch kunnen sommige Nepalese nog moeilijk wennen aan het feit dat ik een buitenlander ben.
Ze zijn in de war als ik ze aanspreek in het engels. “You look like a Nepali” zeggen ze dan. Ze kijken me aan alsof ik een idioot ben. Vaak begint mijn standaard gesprek weer om uit te leggen dat ik geen Nepalees ben. “I’m Born in India. I am a adopted Child when I had the age of eight months and live in Holland”. Tegenwoordig laat ik het aditopie stukje al weg, want dat brengt alleen maar verwarring op.

Op een vrijdag rond 15:00 zat ik weer in de bus na een drukke week. Vanuit mijn dorpje hoog in de bergen vertrok ik naar de grote stad Pokhara. Eenmaal in de bus werd ik door veel Nepalese aangekeken. Ze zullen wel hebben gedacht “Die is het dorpsleven zat en gaat succes halen in de grote stad”. Ben ik net aan het wegdutten over de hobbelige wegen, tikt een vrouw mij aan op mijn hoofd. Ze begint met volle overtuiging Nepalees tegen me te praten. Ik in mijn gebrekkig Nepalees uitleggen wat dat ik geen Nepalees ben en dat ik haar niet begrijp. Na een paar minuten vraagt ze in het engels: “Waar kom je vandaag?” Ik zeg:” uit Nederland.” Ik word vierkant uitgelachen. Niet door haar, maar ook door de rest van de bus. Blijkbaar zaten ze allemaal mee te luisteren naar het gesprek. De vrouw herhaald haar vraag en ik herhaal mijn antwoord. Weer word ik uitgelachen. Deze cyclus van vragen, antwoorden en uitlachen heeft zich nog een aantal keer herhaald. Na de zesde keer was ik het beu. Ik maakte haar wijs dat ik afkomstig ben uit polen. “Het is daar belachelijk koud en daarom ben ik hier”. De vrouw keek mij aan en gaf als reactie” oké, zie je wel.” Zo zie je dat het soms beter is om mijn mond maar te houden over mijn afkomst. Dat bespaart veel moeite.

Ondanks dat ik er uit zie als een local, versta ik bizar weinig van het Nepalees. De standaard woorden zoals “chick cha(is goed) Ramro cha (lekker) en Pani( water) zitten er wel in. Vooral Pani wordt bijzonder veel gezegd, maar om nou te concluderen dat de Nepalese het voortdurend hebben over ‘water’ is ook weer zoiets.
Zolang ik mijn mond maar dicht houd bij het afrekenen van spullen in de winkel, heb ik kans om de local prijs te hoeven te betalen. Maar goed als de verkoper door heeft dat ik geen Nepalees ben, dan ben ik de Sjors en kan ik de volle pond betalen. Correctie: De volle Nepalese Rupie.

Check ook mijn fotoblog op de volgende link:
https://www.polarsteps.com/ThomasLammers/447831-trip-to-nepal?s=cca1cf6f-d575-4578-8f2b-2d53f01faf81

Of mijn Vlog:
Volg 1:
https://www.youtube.com/watch?v=dDZGbxRy9k0

Volg 2:
https://youtu.be/pL01U4j1Id0


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thomas

Hoi, ik ben Thomas Lammers. Ik volg momenteel de PABO in Nijmegen aan de HAN. Ik ga voor 3,5 maand naar Nepal, voor een stage in het primaire onderwijs. Ik vetrek 30 januari en ik ben te vinden rond de stad Pokhara. In deze stad slaap ik bij een gastgezin. Ik wil jullie graag op de hoogte houden van de avonturen die ik ga meemaken.

Actief sinds 30 Jan. 2018
Verslag gelezen: 160
Totaal aantal bezoekers 4328

Voorgaande reizen:

30 Januari 2018 - 12 Mei 2018

De reis naar Nepal

Landen bezocht: